sunnuntai 9. maaliskuuta 2014

Kuusamo gt 2014

Perjantaina alettiin kovasti valmistautumaan perheen kanssa Kuusamon reissuun. Itsellä tarkoituksena oli kuluttaa lauantai pyörän jakkaralla. Ei ollut tarkoitus istua koko päivää kuitenkaan likaisella jakkaralla, joten pyörä oli parempi suojata kunnolla.


Torstaina otin selvää Kuusamon teiden kunnosta ja ainut oikea rengas vaihtoehto tuntui olevan nastoitettu kumi. Ei auttanut muu kuin suunnata vielä Special Bikesta hakemaan sopivampaa kumia alle. Jälkeen päin voin sanoa nastojen olleen ainoa oikea vaihtoehto noille teille.

Aamulla oli todella liukasta veden huilatessa urissa, välillä tuntui ettei edes nastat pidä jäätiköllä. Sivumyötäinen tuuli sopivan liukkaalla alustalla piti huolen, ettei missään vaiheessa saanut herpaantua ajamisesta. Hieman kaltevalla pinnalla nähtiin pari nopeaa poistumista tieltä, onneksi molemmista selvittiin pelkällä säikähdyksellä ja iloisella naureskelulla.


Porukassa ajelu tuntui välistä vievän liikaa huomiota itse ajamisesta, joten nappasin pienen karkumatkan ja menin ottamaan pari kuvaa. Crux tuntui toimivan kovalla ja liukkaalla alustalla paremmin kun sai vauhtia hieman enemmän mitä pääjoukko piti. Nasta tuntui purevan paremmin alustaan, meno oli vakaampaa ja tietenkin sai itse valita vapaasti ajolinjat jäätiköllä. Alla olevasta kuvasta näkyy erittäin selkeästi millaista alusta oli aamun ensimmäiset viisikymmentä kilometriä.


Noin viidenkympin kohdalla sitten oltiin reissun itäisimmässä pisteessä, pitihän siinä pysähtyä katselemaan mitä Putinin joukot suunnittelevat. Rauhallista vaikutti olevan, joten muutama kuva otettiin vartiotornista ja takana häämöttävästä äiti Venäjästä. Tästä ei ollut epäterveelliselle porokeitolle matkaa Kivijärven vanhalle koululle paria kilometriä enempää, tietkin alkoivat muuttua talvisiksi, jäätikkö alkoi vähenemään ja sohjo lisääntymään renkaan alla. 



Ruokailun jälkeen sohjo todellakin valtasi alustan. Löydettiin auraamaton tie edellisen yön sateen jäljiltä, pohja oli onneksi kova vielä tässä vaiheessa. Lähellä Kuusamoa, Saapungin tiellä alkoi pohja pettämään tiestä pahasti, ongelmia alkoi olemaan kapealla renkaalla selvitä tiestä läpi. Niin sieltä vain tultiin väkisin vaikka välillä meinasi pahaa tehdä. Viimeinen huolto 88 km kohdalla tuli todella tarpeeseen, ilman sitä olisi varmaan jäänyt matka kesken. Sopivasti huumoria heitellessä mieli piristyi, kengän päältä sadesuojat pois aiemmalla stopilla riisuttujen kuorihousujen lisäksi kevensivät menoa sopivasti. Nyt ei enää ollut väliä vaikka kastuisi alasateesta. 

Viimeinen kuusi kilometriä alkoi tuntua todella raskaalta, yhtään kovempaan vauhtiin ei ollut itsellä varaa, vaan eipä tuntunut olevan takana tulevillakaan kauheaa hinkua lähteä keulaan tuulta halkomaan. Oltiin kuitenkin tultu viimeiset neljäkymmentä kilometriä vastatuuleen tien särkyessä alle. Jossain vaiheessa meinasi usko loppua, vauhti hiipuu, syke nousee ja eteenpäin maasto näyttää, siis näyttää tasaiselta. Taakse katsoessa todellisuus kuitenkin paljastui, ajettiin pitkää kinnaavaa nousua, joka koko ajan pikkuisen kiristyi.

Kun vastaatuuleen oli ensin kiivennyt mäen päälle pienellä vaihteella, olisi ollut kiva hetki huilata alamäessä. Siihen ei juurikaan mahdollisuutta annettu. Pehmeä alusta ja tuuli pitivät huolen, ettei jalkojen heiluttelua voinut lopettaa alamäessäkään.

Lopultakin päästiin takaisin kylän pintaan, poliisit antoivat tyylikkäästi letkalle tietä kun kurvasimme hotellin pihaan. Vaimo lupasi tuoda puhdasta ja kuivaa vaatetta saunan puhtaalle miehelle. Minä puolestani lupasin tarjota päivällisen hotellilla.

Mitä päivästä jäi mieleen? Ehdottomasti hieno ajopäivä hyvässä seurassa, mäet teettivät tasamaan tallaajalle tuskaa. Sykkeet nousivat ja meno hidastui kummasti. Iltapäivällä tuskaa tuotti pehmeä alusta, johon 35mm kumi nastalla upposi todella syvälle, iltapäivällä olisi varmaan pärjännyt nappulakumilla paremmin kuin kapealla nastalla. Ehdottomasti elämäni raskain sata kilometriä. Kiitos cyclos, ajellaan syksyllä lisää, jos ei ensi talvena ole mahdollista talvisia teitä ajella.

Jotain lukuja reissusta.
Matka 103,46
Aika 6:40:31
Aika liikkeellä 5:22:33
Keskinopeus liikkeellä 19,2
Kalorit 2520 kCal
Keskisyke 133
Maksimisyke 170

2 kommenttia:

  1. Hieno kirjoitus ja kiitokset vielä että tulitte käymään! Oli kyllä hieno päivä, ei mikään helppo nakki todellakaan ja varmasti kaikille tuli konkreettinen kuva, minkälaista se pitkien matkojen tahkoaminen täällä meidän korpiteillä on korkeuseroineen. Tosin nyt oli tiekeli vielä niin ekstriimistä päästä, että kulmakerrointa tuli vähän jo liikaakin. Hienosti silti ajoit ja ei käynyt kateeksi kyllä kapearattaisilla ajaneita. Kyllä sielä jalat tyhjeni kaikilla, jotka joutuivat sohjossa liirailemaan viimeiset taipaleet. Kaksysillä oli huomattavasti helpompaa ja silti sai tehdä töitä. Juonitaan uusia juttuja jahka näistä toivutaan :)

    VastaaPoista
  2. Minulla oli loppupätkällä ihan samat fiilikset, kuin olisi lukenut omia ajatuksia ;) Konkreettinen kuvaus !!

    VastaaPoista