maanantai 13. tammikuuta 2014

Vihdoinkin kalustoa lisää

Syksyllä kauppasin pois tarkoituksellisesti hyvin palvelleen cruxin. Poluille pyörä oli aivan mahtava ajettava, mutta tiellä tuntui olevan aavistuksen pieni 54 runko itselle. Tarkoituksena oli päivittää kalusto monsterikrossariin, eli Spessun awol oli kiikarissa. Awol jäi pelkäksi pisteeksi kaukaisuuteen, pyörän saaminen pohjoiseen Suomeen tuntui venyvän, eikä enää jaksanut odottaa. Nopeasti parin päivän mietinnän jälkeen tilaukseen lähti 2014 mallia oleva Crux Elite, lisää muovia varastoon.

Pyörä saapui parin viikon odottelun jälkeen ajettavaksi, ei jakeluauto ehtinut kauas kun sain jo viestiä kaluston saapumisesta ja ajokuntoisesta pyörästä odottamassa käskijää. Tällä hetkellä pyörällä on ajettu hieman toistasataa kilometriä, pelkkää nautintoa, ajoasento alkaa olemaan kohdillaan liukkaille kelveille ja mukaville poluille. Seuraavaksi aletaan hakemaan kilometrejä alle kelien salliessa.
Kumpihan on uusi?
kuva: Marko Kerola

Alkuperäiset kumit saivat väistyä leveämpien crosskingien tieltä pois, nuo kumit huomattiin toimiviksi jo edellisessä pyörässä. Kokoonpanoon osalta ei vielä ole tarvinnut muita muutoksia tehdä, toivottavasti ei tarvikkaan hetkeen muokata. Ensimmäiset fiilikset pyörästä olivat sellaiset ettei ylisanat tunnu riittävän alkuunkaan, möykkelikkö menee todella pehmeästi, jalan alta löytyy muovista huolimatta vastetta kiitettävästi, pyörä on ketterä käsitellä, jarrut ovat todella tunnokkaat.

Tilausta tehdessä mietin miten hydrauliset jarrut toimivat ja eroavat mekaanisesta levystä, nyt tiedän hydraulisen levyn olevan muutaman pykälän tunnokkaampi kuin mekaanisen, paluuta vanhaan tuskin tulee. Ainut asia mikä hieman vielä mietityttää ja vaatii testaamista on lepuuttajan rakenne, onko säiliön paikka hyvä kahvan keulassa vai ei, aiheuttaako se ajossa puutimista vai antaako se oikeasti enemmän vaihtoehtoja ajoasennolle häiritsemättä liikettä. Aika tulee tämän näyttämään kun kunnolla pääsee ajelemaan.

Toinen kalustopäivitys tulee olemaan pojan pyörässä, vanha 24" renkaalla oleva KTM saa väistyä isomman tieltä. Seuraava pyörä tulee olemaan tekniikaltaan jo oikea maasturi eikä mikään lasten pyörä, vaikka käytettyä nyt haetaankin ei pyöräksi oteta mitään markettipyörää. Eilen käytiin ajamassa 13" rungolla olevaa maasturia ja hyvältä tuntui joten koko on selvillä. Monta juttua siinä on vielä sitten opeteltavana ennen kuin pyörä tuntuu omalta, mutta jostain on aloitettava ja edettävä kohden parempaa kalustoa. Lasten ajattaminen huonolla kalustolla on se joka yleensä tappaa harrastuksen, siksi panostamme myös nuorison kalustoon.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti