lauantai 16. maaliskuuta 2013

S-Works Enduro

Kun vaihteita laitetaan muovipyörään yksi eteen ja kymmenen taakse keveiden kampien kera, mitä siitä tulee. Ensi tuntuma kiikkulautamaisen pyörän päälle istuessa oli, ettei tällä voi ajaa. Keula tuntuu luonnottoman kevyeltä ja pyörä keinuu omaan verrattuna aivan liikaa. 

Special Biken pojat suorastaan vaativat meitä viemään pyörän poluille, saamansa pitää ja tässä tulee jotain juttua ajelusta joka pyörällä suoritettiin. Kelihän oli aivan loistava, aurinkoa ja pakkasta sopivasti.

Jossain pyörätien varrella

Ensin ajovuorossa oli Zeta joka on talven rullannut 29:llä. Kaakkuriin ajeltiin menemään tuttuja reittejä pitkin testaten pyörän käyttäytymistä kapealla polulla. Kelvillä ajellessa pyörä näytti pieneltä ja pieni se olikin meille molemmille, penkkiä olisi pitänyt saada muutama sentti ylemmäs. 

Polulla ajellessa pyörä ei näyttänyt enää pieneltä vaan juuri sopivalta, itsellä oli paikoin ongelmia pysytellä Zetan perässä. Pyörä totteli nätisti isoa kuskia ja polkua jäi taakse tasaiseen tahtiin. Ensimmäisen pätkän jälkeen kommentti oli, että tällä pitää ajaa lujaa. 

Kaakkuriin paineltiin polkua, kelkkauraa ja kelviä hyväksi käyttäen. Kaakkurissa päätettiin vaihtaa kuskia Endurolle ja pääsin itse testaamaan laitetta. Kuskin vaihduttua päätettiin ajaa samaa reittiä takaisin. 

Pyörän ajoasento on kovin pysty, varsinkin kun oma stumppi on säädetty huomattavasti alemmas. Keula on kevyt ja sitä voi käyttää helposti pehmeän hangen päällä ja sieltä se tulee vielä takaisin polulle ilman ongelmia. Ongelmia se ei silti keveydellään aiheuta, oikeastaan helpottaa kuskia kun ei tarvi olla niin tarkkana polulla pysymisen kanssa. Ohjaus on nopea ja tottelee hyvin, pitoa löytyy keveästä keulasta huolimatta tarpeeksi. 

Muutama vallin ylitys meni totutellessa pyörän painon jakaumaan. Keula nousee kevyesti ylös, mutta perän kanssa pitää olla sitten enemmän voimaa tuoda se penkan päälle. Takarenkaalta löytyykin kiihdytyksiin pitoa riittävästi. Tätä on helppo komentaa kapealla väylällä vauhtiin, vaikka olisi hieman töyssyisempääkin alustaa luvassa. 

Pitkä jousto toimii luontevasti ilman ylimääräistä keinuntaa, vauhtia täytyy pitää riittävästi. Hitaissa vauhdeissa jousitus tuntuu nielevän voiman kokonaan pois kuskin jaloista. Vauhdin saa nopeasti kasvamaan ja keinunta loppuu. 


Ojan ylityksiin tällä uskaltaa mennä täysiä, joustot toimivat ja takarengas pysyy maassa. Tuntuu välistä ettei jousto lopu koskaan. Ainut mikä vaatisi itseltä totuttelua ja säätämistä oli ikävä tunne jarruttaessa, pitkä keula painuu alas ja pyörä nostaa ikävästi perää. Pyörä tuntuu hieman taittuvan alle näissä tilanteissa. Säätämällä ja ajamalla tämäkin ominaisuus varmasti poistuu, tai ainakin siihen joskus tottuu.

Tätä pyörää ei ole tarkoitettu mihinkään maatie rullailuun, cruisailuun pitää hommata toisenlainen ajokki. Tällä pyörällä pitää mennä tien vierellä kulkevalle polulle, mitä huono kuntoisempi polku sen parempi. Jos tykkäät rauhallisesta ajelusta maisemia katsellen, älä osta tätä pyörää. Tämä pakottaa kuskin ajamaan kovaa poluilla, maisemien katselu suoritetaan sitten kun pyörä ei ole liikkeellä. 

Tällä pyörällä pitää ajaa poluilla kovaa, sitä se vaatii. Tämä ei todellakaan ole mikään rauhallinen rakastaja, tämä vaatii kuria ja rankaisua.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti