torstai 16. helmikuuta 2012

BG-fit

Maanantaina tehtiin se kauan suunniteltu BG-fit. Taivuttelua ja ongelmakohtien kartoitusta, liikeratojen tutkimista ja valokuvien ottelua. Säätöjä varusteisiin ja pyörään. Tuossa siis nopeasti analysoiden tuon tapahtuman suoritus.
Todellisuudessa sovitteluun meni aikaa noin kaksi tuntia. Alun jälkeen alettiin muokkaamaan ajoasentoa paremmaksi. Ensin puututtiin polven liikkeeseen, joka kieltämättä on ollut virheellinen. Ongelmaan löytyi ratkaisu pohjallisesta, jolla saatiin virheliike poistumaan. Pohjallisen etuna on lisäksi se että voima siirtyy nopeammin polkimeen eikä jää matkalla pehmeisiin kenkiin.
Penkin säätö oli sitten tarkkaa, seitsemän milliä eteen ja viisi ylös. Satula vaihdettiin erilaiseksi, satulalla saatiin lantion asento paremmaksi jolloin alaselän virheasento korjautui. Tangon tiesin olevan aivan liian alhaalla, joten nosto oli tarpeen. Fiksin ajettavuus kärsi aika paljon tangon nostosta, pyörästä tuli jotenkin levoton ja varmuus ajettavuuteen kärsi.
Onneksi kyseessä oli vain lähtökohta josta sitten jokaisen mieltymyksiä mukaillen haetaan sopiva asento. Tangon kanssa kompromissi löytyi alun -9 ja säätäjän asettaman -3 lukemien puolesta välistä avaruudettimien ja stemmin käännön ansiosta lukemasta -6. Nyt pyörä käyttäytyy huomattavasti paremmin, ajoasenton on hyvä ja voimaa saa välitettyä tiehen enemmän.
Pohjallisten vaihdon jälkeen operoitu jalka meinasi narista muutoksesta. Nilkka kipeytyi eikä ajamaan lähteminen tuntunut oikein herkulta. Kokemuksesta tuon jalan kanssa tiesin kuitenkin ettei ongelma ole pitkään kestävä, parin lenkin jälkeen kivut poistuivat. Käveleminen pohjallisilla ei ole mitään herkkua, vaan eihän pyöräilykenkiä ole muutenkaan kävelyyn tehty.
Syslon kanssa aloin sitten itse hakemaan säätöjä kohdilleen paremmin. Nopea tunnustelu ajoasennosta oli ihan kohtalainen. Kuitenkin penkkiä piti nostaa muutama milli, siinä vaiheessa paketti meni uusiksi. Nyt siitä on säädetty penkin kulmaa, tankoa nostettu ylemmäs ja penkkiä siirretty edemmäs. Lepuuttajien käyttö ajoasentoa hakiessa on tullut luontevammaksi käyttää.
Itse yllätyin lähinnä siitä kuinka helppoa on ollut ajaa vääräsä asennossa ilman mitään kipuja, ehkä kivut tulevat vasta kun on pitkään ajanut väärässä asennossa. Klossien paikat olivat yllättäen aivan kohdillaan, olin aika varma etten ole osannut säätää niitä kohdilleen. Satulan säätöjen kanssa mentiin todella pienillä muutoksilla, sekin oli yllätys.
Talvi on pyörän testaamisen kannalta hankalaa kun alustan kunto vaihtuu päivittäin niin paljon. Silti ehdin testata kaikkia asetuksia kohtuullisesti erilaisissa olosuhteissa. Jotain vielä koetetaan ajan kanssa hieroa kohdilleen, nyt vain täytyy muiden kiireiden takia pitää taukoa pyörän säädöstä. Oikeammin säätöä tehdään koko ajan ja mietitään miltä oikea ajoasento tuntuu, pienillä muutoksilla voi olla ratkaiseva merkitys.
Oli mielenkiintoista huomata kun toinen sääti ajoasennon oikein, kuinka selän asento parani, tehoa löytyi heti enemmän ja ajamisesta tuli vielä nautittavampaa. Pienet säädöt eivät siis menneet hukkaan. Kiitos muokkauksesta Special Biken pojille.
Viikonloppuna suoritettu huvilan katon puhdistus tuntuu valuvan hukkaan ja katon tyhjennys on suoritettava uudestaan, onneksi huvilan katon saa puhtaaksi irtolumesta ajamalla. Tiistaina huoneiston ilmanvaihtokanavista alkoi tippua vettä, syynä oli myräkkä joka pyöritti lumen putkeen sulamaan. Naapurit olivat ahkerina ja kävivät aukomassa röörit katolla. Eilen piti silti kiivetä katolle ja siirtää lunta katolta alas, vielä sinne jonkin verran jäi kun piti alkaa iltahommiin muksujen kanssa.
Tänään varmaan kiipeän takaisin katolle katselemaan millainen luolan rakennus maasto mukeloille saadaan aikaiseksi. Hyvästä treenistä tuo touhu käy, hiki virtaa ja askelia kertyy yllättävän paljon.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti