lauantai 7. tammikuuta 2012

Pyöräilijänä Oulussa


Oulun keskusta on todella luokaton pyöräilijän kannalta. Muutama harva pyörätieksi merkattu väylä on jalankulkijoiden ja lumikasojen valtaamana ympäri vuorokauden. Yhdistetyt kevyen liikenteen väylät katkeilevat ja hyppyyttävät pyöräilijää kadun puolelta toiselle. Yhdistetyt väylätkin ovat niin kapeita ja huonosti hoidettuja ettei niillä ajamisesta tahdo tulla mitään.
Jalankulkijat yrittävät ajattaa pyöräilijät pois kevyen liikenteen väyliltä, myös sieltä missä pyöräily on sallittua. Autoilijat taas ahdistavat pyöräilijöitä jalkakäytäville jalankulkijoiden sekaan, törkeintä käytöstä tulee taksiautoilijoilta ja muilta niin sanotuilta ammattilaisilta.
Kuluneen vuoden aikana vastaan on tullut henkilö joka näki ensimmäisen kerran elämänsä aikana polkupyörän, ainakin omien sanojensa mukaan. Taksiautoilijoita, jotka kuvittelevat keltaisen kyltin katolla oikeuttavan liikenteessä mitä ihmeellisimpiin ratkaisuihin. Törkein tapaus oli silti kun joku yritti heittää pyöräilijöitä juomatölkillä, mielellään olisi juoma otettu vastaan jos se olisi tarjottu asiallisesti. Nuoremmilla autoilijoilla tuntuu olevan kilpailu kuka onnistuu ajamaan pyöräilijän yli ensimmäisenä, toivottavasi menee vielä vuosia ennen kuin joudumme asettamaan Ouluun ensimmäisen ghost biken.
Kaupungin alle ollaan rakentamassa kalliilla, myös minun maksamillani veroilla kallioparkkia. Itse en moisesta kuopasta kauheasti välitä. Viisaammat ovat päättäneet kuopan kaivaa niin toivon että jalankulkijat ja varsinkin autoilijat malttaisivat mielensä liikenteessä siihen asti että kuoppa on saatu valmiiksi. Maan alle sijoitettavien parkkipaikkojen valmistuttua keskustasta voidaan tehdä oikeasti autoton ja kevyt liikenne pääsee paremmin esiin.
Rotuaarin uudistus oli hieno asia, pyöräilijänä silti ihmettelen miksi alueelle laitettiin pyörille pysäköintikielto. Autollakin pääsee lähemmäs rotuaarin aukion liikkeitä kuin pyörällä, pyörätelineet ovat tällä hetkellä lumen peitossa. Tänä talvena ei vielä ole kunnolla edes satanut lunta, saa nähdä miten sitten käy kun lunta alkaa satamaan.
Oulun seudun pyöräilyongelmia on käsitelty ainakin yhden diplomityön verran, esimerkiksi siinä ehdotettiin perustettavaksi  pyöräilykaistoja keskustan alueelle. Tällöin kevyen liikenteen väylät jäisivät jalankulkijoille ja pyöräilijät olisivat selkeästi ajoneuvoina muiden ajoneuvojen seassa. Toinen hiljaisemmille katuosuuksille sopiva ratkaisu olisi pihakatutyyppinen pyöräilykatu, jossa polkupyörä on ensisijainen ja etuoikeutettu kulkuneuvo. Pyöräilykatuja voitaisiin perustaa asutusalueille, alueen liikenne rauhoittuisi ja asumisviihtyvyys paranisi.  

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti